Helden van onze velden

‘Helden van onze velden’ zet duurzaamheidsinitiatieven in de kijker

Duurzaamheid

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) trapt in mei 2022 de informerende campagne ‘Helden van onze velden’ af. Daarmee zet het tot eind 2024 talloze duurzaamheidsinitiatieven van de Vlaamse aardappel-, groente- en fruitsector (AGF) in de verf. Dit om het bewustzijn en de kennis van consumenten aan te scherpen over de inspanningen die de AGF-sectoren over de hele keten leveren op gebied van duurzaamheid.

Not all heroes wear capes: sommigen plukken fruit, telen groenten of pakken aardappelen in. Met die insteek wil ‘Helden van onze velden’ benadrukken dat de duurzaamheidsinitiatieven doorheen de Vlaamse landbouwsector groeien als kool. Dat zowel op vlak van behoud van biodiversiteit als duurzaam gebruik van natuurlijke bronnen, duurzaam water- en bodembeheer, verminderen van voedselverlies en -verspilling en duurzame verpakkingen.

Van drones tot verpakkingen en opslaan van CO2 

Met de driejarige campagne wil VLAM consumenten informeren en sensibiliseren met nieuwtjes, cijfers en sprekende voorbeelden van de initiatieven van de AGF-sector. Hoe boeren het klimaat helpen door tonnen CO2 op te slaan onder hun akkers?  Hoe drones en GPS-gestuurde tractoren bijdragen tot minder waterverbruik en dito voedselverspilling? Welke misconcepties over verpakkingen en bewaringsmethodes de wereld uit kunnen worden geholpen? Stuk voor stuk vragen die deze campagne zal beantwoorden. 

‘Helden van onze velden’ toont waar er momenteel hard gesleuteld wordt, met het oog op een nog meer duurzame sector in de nabije en verre toekomst. Concreet zet het die heldenverhalen van landbouwers, beroepsverenigingen, aardappelverpakkers, handelaars, onderzoeksinstellingen, producentenorganisaties en  overige spelers doorheen de hele keten in de verf. Van op het veld tot op je bord. 

Landbouwsector: vol ondernemers met duurzaamheidsreflex 

Liliane Driesen, woordvoerster van VLAM:

Anno 2022 barst de landbouwsector van de  rasechte ondernemers en innovatoren. Vakmannen en -vrouwen die met een continue duurzaamheidsreflex hun stiel alsmaar verbeteren, technologisch ondersteunen en moderniseren. Initiatieven die soms niet de aandacht krijgen die ze verdienen, en zo niet altijd tot in de Vlaamse huiskamer belanden. Deze campagne wil daar verandering in brengen.” 

Een mening die ook Christophe Vermeulen deelt. Als CEO van Belgapom, de sectorfederatie voor de aardappelhandel- en verwerkende industrie, kent hij het reilen en zeilen van de aardappelsector als geen ander:

In weinig sectoren moet je zo flexibel zijn als de aardappelsector. Zo hebben weersomstandigheden een impact op de omvang van je teelt en consumentenvoorkeuren op wat en hoe je teelt. Nu meer mensen duurzaamheid terecht steeds hoger in het vaandel dragen, neemt onze sector graag mee het voortouw. Met ‘Helden van onze velden’ willen we die duurzame initiatieven ook meer proactief in de verf zetten.

Ook in de groente- en fruitsector staat duurzaamheid heel hoog op de agenda”, treedt Luc Vanoirbeek zijn collega bij. Luc is de algemeen secretaris van het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties (VBT), een vzw die de belangen behartigt van afzetcoöperaties groenten en fruit:

De AGF-sector zet als één zijn schouders onder deze campagne om te informeren en te sensibiliseren. Onze duurzaamheidsinspanningen leveren het meeste op voor de planeet als de sectoren, consumenten en retailers op één lijn zitten.” 

In kader van Europese Green Deal

VLAM maakt deel uit van het beleidsdomein Landbouw & Visserij van de Vlaamse overheid. Deze campagne beklemtoont tot eind 2024 de actieve rol van de Vlaamse AGF-sector in het klimaatdebat en de duurzaamheidsinitiatieven in het kader van de Europese “Farm to Fork”-strategie. Die vormt de kern van de Europese Green Deal en is erop gericht voedselsystemen eerlijk, gezond en milieuvriendelijk te maken. 

Meer weten over de 'Helden van onze velden'?

Ontdek wie ze zijn en wat ze doen